DI artikel

Marknadsledarens satsning på färgglada stängsel: ”De håller dubbelt så länge”

Det som började som ett extrajobb vid sidan av vardagen på sågverket blev en av norra Europas största aktörer inom stängsel.

Nu siktar värdegrundsstyrda Demex på att skapa en färggladare och mer hållbar värld.

– Man klurar på nästa steg hela tiden, säger vd David Malmström.

Avspärrningar, stängsel, grindar, bommar, staket. När det kommer till områdesskydd och säkerhetsprodukter finns det fog för att säga att småländska Demex levererar allt, även resultat. Förra året omsatte man 252 199 893 kronor och efter att ha blivit utnämnda till ett av Dagens industris Gasellföretag tre år har de även tilldelats utmärkelsen Mästargasell.

Vd och grundare David Malmström räknar upp sunda finanser, med ordning och reda ner i minsta procenttal som en anledning till framgången. Hur stor del av vinsten som ska betalas i aktieutdelning eller läggas på marknadsföring är noga genomtänkt, allt för att kunna behålla och återinvestera kapital i verksamheten som i förlängningen ger kunderna ännu bättre produkter.

Engagemang är en annan framgångsfaktor och något som verkligen kan beskriva Davids egen resa med bolaget.

– 1996 jobbade jag på sågverket här i Smålandsstenar och började med stängselverksamhet vid sidan om mitt ordinarie jobb. De tre första åren var jag helt fokuserad på Danmark men när jag hade levererat stängsel till de flesta danska flygplatser kom även intresset från Sverige, säger han.

I flera år skötte David företagets alla delar, från sälj och produktion till bokföring, och sakta men säkert växte man till marknadsledare. Bolaget är byggt kring en värdegrund som tar upp vikten av hårt arbete, ärlighet, ödmjukhet – och vänlighet. David Malmström återkommer ofta till just vänligheten och i verksamheten märks detta genom aktiviteter där medarbetarna exempelvis får lära sig retorik och presentationstekniker. En typ av aktivitet som inte är jättevanligt förekommande i branschen.

 

Våga satsa nytt

För lyckas i sitt företagande menar David Malmström att man måste göra något radikalt i verksamheten ungefär var tredje år. Tittar man tillbaka det gångna decenniet så ser man att detta Demex fall stämmer.

2010 införde man ett bonussystem som innebär alla Demex anställda får bonus vid uppnådda mål. 2012 anställde man eltekniker och kunde därmed börja sälja eftertraktade eldrivna grindar. 2014 köptes en egen vävmaskin för att göra eget stängsel och 2016 tog man första steget ut i Europa genom att starta bolag i Polen med inriktning på att sälja mot Polen och närliggande regioner. 2018 öppnade man i Norge och i år  siktar man på att dra igång verksamhet i Frankrike.

Det senaste radikala beslutet togs 2018 då man valde att satsa på en egen lackhall, som togs i bruk under förra under under dotterbolaget Demex Coating. Företaget drivs av Davids son Jeremy.

I den nya anläggningen lackas stängsel, grindar, stolpar och andra typer av produkter som ofta galvaniseras men inte lackeras.

– Det blir ungefär 15 procent dyrare men håller dubbelt så länge när man lackerar, så det är en väldigt bra och hållbar investering för kunden, säger David Malmström och avslutar:

– Vi vill göra världen färgglad igen!

 

Fakta

Demex AB

Tillverkar och levererar stängsellösningar, grindar och tillträdeskontroll för områdesskydd.

Omsättning 2019: 252 199 893 kr

Marknadsledarens satsning på färgglada stängsel: ”De håller dubbelt så länge”

Offertförfrågan

Fyll i dina uppgifter här så kontaktar vi dig inom kort.

Marknadsledarens satsning på färgglada stängsel: ”De håller dubbelt så länge”

Tack för ditt meddelande