LEVERANSVILLKOR FÖR FÖRETAG (B2B)

1. Allmänt

A. Dessa allmänna försäljningsvillkor (hädanefter ”AFV”) gäller för alla avtal och leveranser gjorda av Demex AB, org. nr. 556580-9091, Norra Släthultsvägen 9, 330 30 Smålandsstenar, Sverige.

B. Dessa AFV kompletterar alla avtal som ingås mellan Demex AB och kunder gällande köp av Demex AB:s produkter. Om något specifikt skriftligt villkor i ett avtal strider mot eller inte är förenligt med dessa AFV, ska de specifika skriftliga villkoren i avtalet ha företräde. Specifika muntliga överenskommelser har aldrig företräde framför dessa AFV eller avtalet.

2. Definitioner

Avtal eller Avtalet: avser alla särskilda villkor som ingås mellan Demex AB och Kunden för försäljning och/eller leverans av Produkter.
Kund: Den som gör en beställning av Produkter hos Demex AB.
Parter: avser Demex AB och Kunden;
Produkt(er): avser alla produkter som tillhandahålls av Demex AB till Kunden.

3. Anbud och beställningar

A. Eventuella tekniska specifikationer och all information om Produkterna (inklusive men inte begränsat till prislistor) som finns i skriftliga dokument, broschyrer eller kataloger som Demex AB tillhandahåller Kunden är endast vägledande och kan ändras från tid till annan av Demex AB.

B. Kommunicering av offerter, priser och villkor från Demex till potentiell Kund utgör inte ett anbud från Demex AB. Förslag från säljare för Demex AB är endast bindande för Demex AB efter godkännande enligt punkt C.

C. Beställningar är endast bindande och slutgiltiga när en behörig representant för Demex AB har accepterat dem skriftligen eller, i avsaknad av skriftlig bekräftelse, när Demex AB förbehållslöst följer upp beställningen genom att leverera Produkterna och/eller skicka fakturan relaterad till Produkterna till Kunden.


D. Alla beställningar från Kunder kan giltigt skickas till följande postadress: Demex AB, Norra Släthultsvägen 9, 333 30 Smålandsstenar eller e-postadress: sales@demex.se. Om reservationer eller ändringar avseende prisuppgift/prislistor ingår i Kundens beställning, gäller dessa avvikelser endast om Demex AB uttryckligen och skriftligen godkänt dem.


E. Demex AB är den enda part som har rätt att besluta om ändring eller att annullera en gjord beställning, efter begäran från Kund. Demex AB accepterar inte någon begäran om retur av produkter från kunden på grund av ett misstag av kunden vid gjord beställning . Om Kunden annullerar en beställning och Demex AB accepterar en sådan annullering enligt denna punkt, ska Kunden betala en ersättning motsvarande 20 % av beställningens värde. Vid specialtillverkade produkter som ej lagerhålls av Demex AB ska Kunden dock betala en ersättning motsvarande 100 % av beställningen. Därutöver skall Kunden även betala kostnaderna för eventuell returfrakt.


F. Om Demex AB tvivlar på kundens betalningsförmåga, förbehåller sig Demex AB rätten att neka en beställning, begära betalning i förskott eller begära annan säkerhet. Denna rätt gäller oberoende av om orderbekräftelse lämnats samt även om de beställda produkterna redan delvis har levererats. Om Kunden inte accepterar den begärda tilläggssäkerheten alternativt inte betalar enligt utställd förskottsfaktura äger Demex AB rätt att annullera beställningen (eller den återstående delen av beställningen).


G. När Kunden gör en beställning garanterar Kunden till Demex AB att
(i) den innehar alla behörigheter och licenser som krävs enligt tillämplig lag för att köpa produkterna och att
(ii) den åtar sig att följa alla lagar eller förordningar som rör köpet och/ eller marknadsföring av produkterna.


H. Eventuella avvikelser och/eller påstådda fel i beställningssedlar, orderbekräftelser och/eller prislistor som Kunden mottar från Demex AB ska skriftligen meddelas Demex AB inom 2 arbetsdagar efter mottagandet av nämnda dokument. Om detta inte sker anses de godkända av Kunden.

4. Priser

A. Priserna på Produkterna framgår av lämnad offert eller ordererkännande. Om annat inte särskilt överenskommits är leveransklausulen Ex Works i enlighet med vad som föreskrivs i punkten 6 nedan.

B. Demex AB ska fakturera Produkterna till de priser som gäller vid tidpunkten för beställningsbekräftelsen, om inte annat skriftligen avtalats mellan Parterna.

C. Priser som nämns av Demex AB är alltid exklusive moms och eventuella andra skatter eller avgifter. I tillämpliga fall ska Kunden betala tullskatter och moms i enlighet med tillämplig lag, samt även alla andra eventuella kostnader relaterade till tullformaliteter .

D. Demex AB har rätt att justera gällande priser för Produkterna upp till 30 dagar före leveransdatum. Skulle Demex AB höja priserna har Kunden har rätt att annullera alla beställningar som påverkas av prishöjningen upp till 15 dagar före planerat leveransdatum.

5. Betalningsvillkor och fakturering

A. Om inte annat avtalats skriftligen, ska fakturor betalas inom trettio (30) dagar från fakturadatum. Alla betalningar ska göras i enlighet med betalningsuppgifter på fakturan.


B. Skulle Kunden underlåta att betala en faktura på förfallodagen, ska Kunden betala dröjsmålsränta med 12 % på det obetalda beloppet fram till full betalning av fakturan.


C. Bestridande av faktura måste ske senast på förfallodagen. Bestrids inte fakturan inom angiven tid ses det som ett passivt medgivande. Bestridande som lämnas därefter är utan verkan.


D. Demex AB förbehåller sig rätten att hålla inne eller annullera en beställning från Kunden om Kunden inte till fullo har betalat tidigare utställda fakturor vilka förfallit till betalning, eller om Kundens kreditgräns har uppnåtts. För det fall Demex AB anullerar en beställning, alternativt innehåller beställning till följd av att tidigare utställda fakturor som förfallit till betalning inte betalats, ska samtliga utställda fakturor till Kunden omedelbart förfalla till betalning .

6. Emballage

Emballage och grindhäckar faktureras i samband med leverans men kan returneras inom 12 månader från leveransdatum. Kunden står för frakten vid retur. Returer som kommer tillbaka i samma skick krediteras till fullt värde. Produkter som har stått ute och blivit väderskadade krediteras som begagnade. Om emballage eller grindhäckar returneras i skadat skick gör Demex AB en individuell utvärdering för att avgöra om och i vilken omfattning kreditering kan ske.

7. Leverans av produkterna och överföring av risker

A. Om inte annat skriftligen överenskommits av Parterna, kommer Produkterna att levereras ”Ex Works” enligt vid Avtalets ingående gällande INCOTERMS. Produkterna anses vara levererade när de överlämnats för transport till transportbolag och Kunden har informerats om detta. Riskerna överförs till Kunden när Produkterna överlämnats för transport till kunden.


B. Har annan leveransklausul än ”Ex Works” avtalats specifikt, ska den tolkas i enlighet med avtalets ingående gällande INCOTERMS.

8. Godkännande av leverans

A. Kunden ska omedelbart efter leverans av Produkterna noggrant, genom en visuell inspektion, inspektera varje leverans med avseende på kvantiteter, skador och defekter och, mer generellt, att de levererade Produkterna överensstämmer med gjord beställning. I Kundens skyldighet ingår även att omedelbart efter leverans undersöka Produkterna under ett eventuellt emballage. För det fall kunden upptäcker någon typ av skador eller andra problem med de levererade varorna ska Kunden omedelbart informera transportören om eventuella skador, defekter eller avvikelser samt få dem omnämnda i transportörens handlingar och be transportören att underteckna dessa papper. Kunden ska skicka en kopia av de undertecknade transportdokumenten till Demex AB via e-post till adressen sales@demex.se inom 48 timmar efter gjord leverans.


B. Vid dolda defekter eller latenta defekter som inte kan upptäckas vid leverans genom noggrann visuell inspektion ska Kunden utan dröjsmål skriftligen informera Demex AB om detta och senast inom sju (7) dagar efter utförd leverans, helgdagar ej inräknade, meddela transportören. Kunden måste kunna styrka de identifierade defekterna.


C. Kundens underlåtenhet att informera Demex AB, i enlighet med de tidsfrister som anges i punkterna 7.A och 7.B, om eventuella defekter i Produkterna ska tolkas som ett godkännande av nämnda leverans av Produkterna. I sådant fall ska leveransen av Produkterna anses ha skett i enlighet med gjord beställning och sådana eventuella skador och fel som kunden borde ha upptäckt vid sin undersökning av varorna kan senare inte åberopas.


D. I händelse av synligt defekt, dold defekt, bristande överensstämmelse med beställning eller avvikelse som påverkar Produkterna, ska Kunden erbjudas nedsättning av Produktens pris eller leverans av ny Produkt. Kunden äger inte rätt att erhålla annan form av kompensation. Demex AB:s ansvar för kompensation ska inte överstiga värdet på beställningen.

9. Äganderättsförbehåll

A. Demex AB förblir ägare till Produkterna tills Kunden till fullo har erlagt betalning för Produkterna. Fram tills full betalning erlagts av kunden måste kunden tydligt identifiera de Produkter som ägs av Demex AB. Fram tills full betalning erlagts av kunden får Produkterna inte pantsättas av Kunden, vara föremål för något säkerhetsintresse och inga rättigheter får beviljas gällande Produkterna till tredje part. Skulle Kunden underlåta att uppfylla dessa skyldigheter är alla krav som Demex AB har på Kunden omedelbart förfallna till betalning.


B. I händelse av att Kunden säljer Produkterna vidare innan full betalning av dessa till Demex AB erlagts, förbehåller sig Demex AB möjligheten att göra anspråk på värdet på de sålda varorna. Kundens anspråk gentemot sin egen kund ska därmed också överföras till Demex AB .


C. Om Demex AB åberopar sitt äganderättsförbehåll och tar tillbaka de levererade Produkterna, eller återkräver den fordran som har uppkommit mot Kundens egen kund, ska Demex AB även få ersättning för de därmed sammanhängande kostnaderna. Dessa kostnader ska uppskattas som en fast summa på 10 % av värdet av de hämtade Produkterna. Skulle Demex AB:s kostnader överstiga dessa 10 % påverkas inte Demex AB:s rätt att begära ersättning för de verkliga kostnaderna.


D. Kunden ska förvara Produkterna på lämpligt sätt och försäkra dem mot stöld och skada tills full betalning erlagts till Demex AB.

10. Immateriella rättigheter

A. Alla immateriella rättigheter relaterade till Produkterna är och ska förbli Demex AB:s eller dess licensgivare eller leverantörer/tillverkares egendom. Inga immateriella rättigheter av vad slag de än må vara ska överföras till Kunden, om inte annat följer av ett särskilt skriftligt avtal mellan Parterna.


B. Kunden garanterar att denne inte gör intrång i patent, varumärken, design, upphovsrätter eller andra immateriella rättigheter som ägs av eller licensieras till Demex AB.

11. Garanti och reklamation

A. Demex AB garanterar för en tid om fem (5) år från leveransdatum att Produkten överensstämmer med egenskaperna hos dokumentationen som tillhandahålls av Demex AB. För automatik är garantitiden begränsad till två (2) år. Kunden accepterar dock att garantin inte gäller för mindre avvikelser som inte påverkar Produktens funktion.


B. Garantin gäller inte om
(i) Produkten inte används i enlighet med instruktionerna och broschyren som rör Produkten eller om Kunden inte varit normalt aktsam vid hanteringen av Produkten;
(ii) bristen på överensstämmelse hos Produkten orsakas av felaktig montering, felaktig hantering, transportskada eller felaktig användning av Produkten eller av en försumlighet från Kundens sida eller annan persons sida;
(iii) Produkten har installerats och/eller använts i särskilt korrosiv eller aggressiv miljö, t.ex. i luft med hög salthalt, som kustnära områden vid saltvatten, stark vind eller åska.
(iv) Produkten haft kontakt med vatten eller korrosiva kemikalier, korrosiv rök, kondens och aska, cementdamm eller djurspillning;
(v) Produkten har målats om av annan än Demex AB.
C. Garantin gäller endast under förutsättning att
(i) Produkten har installerats inom 3 månader från leveransdatum;
(ii) vid skada i form av rost och målning, att den skada som garantianspråket avser omfattar mer än 5 % av den totala ytan av Produkten hos slutanvändaren;
(iii) Produkten är monterad och har använts i miljöer med ”normala väderleksförhållanden” inom angivna korrosionsklasser;
(iv) Reklamation sker skriftligen till Demex AB inom två månader efter att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts;
(v) Demex AB eller dess representant ges tillfälle att besiktiga produkten reklamerad enligt denna garanti.


D. Om berättigade anspråk framställs enligt denna garanti åtar sig Demex AB att efter eget val antingen svara för kostnaderna för reparation av produkten, eller till köparen leverera nya produkter som ersättning för defekt. Kompensation ska ges med det produktsortiment som Demex AB har vid kompensationstidpunkten, vilket kan medföra skillnader i färg, form och modell jämfört med den ursprungliga produkten. Åtgärden ska vara den för Demex mest praktiska i kombination med att kostnaden ska vara rimlig. Kostnadsansvaret enligt garantin är begränsat till ursprungligt fakturavärde av reklamerad produkt. Demex AB lämnar inte ersättning för förlust i näringsverksamhet. Demex AB ansvarar inte för indirekta förluster på grund av sådana skador som avses med denna garanti. Motsvarande garanti för ersatta produkter gäller återstoden av ursprunglig garantitid.

12. Vidareförsäljning av Produkter från Kund

A. För det fallet att Demex AB säljer Produkterna till en Kund som därefter i sin tur säljer vidare Produkterna till annan kund åligger det Kunden att informera sin kund om Produkternas olika egenskaper. Detta innefattar även att lämna information om Produkternas lämplighet avseende användande i olika miljöer och väderleksförhållanden. Demex Kund äger under inga förhållanden rätt att framställa krav gentemot Demex AB, vilka kan hänföras till att kunden lämnat bristfällig information till sin egen kund.


B. I samband med vidareförsäljning enligt ovan upphör garantin för produkterna att gälla.

13. Bristande efterlevnad och force majeure

A. Om Kunden underlåter att uppfylla någon av sina skyldigheter enligt Avtalet, och underlåtenheten att följa Avtalet inte korrigeras inom femton (15) kalenderdagar efter skriftligt meddelande från Demex AB, äger Demex rätt att säga upp avtalet. Uppsägning kan då ske omedelbart genom skriftligt meddelande från Demex AB till Kunden. Alla krav som Demex vid tidpunkten har mot Kunden förfaller då omedelbart till betalning.


B. Vid uppsägning av Avtalet enligt punkt 12.A är Kunden skyldig att betala ersättning till Demex AB med 10 % av Avtalets värde, utöver det belopp som Kunden är skyldigt enligt Avtalet.


C. Om någon av parterna försenas eller hindras från att fullgöra någon av sina skyldigheter enligt avtalet på grund av force majeure (inklusive men inte begränsat till följande händelser: krig, terrorism, revolution, upplopp, strejker, lockouter, lockdowns , arbetsavbrott eller andra arbetsstörningar, explosioner, strömavbrott, brand, översvämningar, jordbävningar, stormskador, embargon eller andra transportförseningar, antagande av lagstiftning eller utfärdande av statliga order eller förordningar, pandemier eller andra orsaker som rimligen ligger utanför dess kontroll och oförutsägbara vid detta datum), ska parten befrias från sådan skyldighet eller skyldigheter så länge den försenas eller förhindras, och den ska inte vara ansvarig gentemot den andra parten för effekterna av ett sådant fel eller dröjsmål. Om force majeure händelsen inte tillåter fullgörandet av en parts skyldigheter inom trettio (30) dagar, kan den andra parten säga upp avtalet omedelbart genom skriftligt meddelande till den berörda parten.

14. Övrigt

A. Kunden får inte överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet eller dessa AFV till tredje part utan uttryckligt skriftligt medgivande från Demex AB. Demex AB äger dock, utan behov av kundens samtycke, en ensidig rätt att överlåta hela eller delar av sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet eller AFV till något dotterbolag till Demex AB eller, i händelse av en sammanslagning, förvärv, förändring av kontroll, omorganisation eller försäljning av väsentligen alla av Demex AB:s tillgångar, till Demex AB :s efterträdare.


B. AFV och Avtalet utgör hela avtalet mellan parterna med avseende på ifrågavarande ämne och ersätter alla tidigare förhandlingar, avtal och åtaganden med avseende på detta.


C. Parterna är oberoende entreprenörer och ingenting i Avtalet eller AFV ska tolkas som att parterna hamnar i förhållandet mellan arbetsgivare och anställd, partners, huvudman och agent eller samriskföretag.


D. En parts underlåtenhet att upprätthålla någon av bestämmelserna i Avtalet eller AFV ska inte på något sätt tolkas som ett avstående från en sådan bestämmelse, inte heller påverka giltigheten eller begränsa rätten av Avtalet eller AFV.


E. Den fullständiga eller partiella ogiltigheten eller omöjligheten av någon klausul i dessa AFV ska inte påverka giltigheten, tillämpligheten eller verkställbarheten av någon annan klausul.

15. Ändring av villkor

Demex AB förbehåller sig rätten att ändra dessa AFV. Den senaste versionen finns alltid publicerad på vår hemsida. Ändringarna träder i kraft den meddelade dagen för ikraftträdandet, vilket ska ske efter skriftligt meddelande till Kunden eller genom publicering av en ny version på Demex AB:s hemsida (www.demex.se). De ändrade villkoren gäller på beställningar som gjorts från och med datumet för ikraftträdande eller publicering på hemsidan.

16. Tillämplig lag och tvist

A. Tvist som uppstår med anledning av dessa AFV eller avtalet ska, om lösning i samförstånd inte kan uppnås, avgöras av allmän domstol där Demex AB har sitt säte.


B. Dessa allmänna försäljningsvillkor och avtal som ingåtts mellan parterna ska regleras av, tolkas i enlighet med och vara underkastade svensk rätt.

Offertförfrågan

Fyll i dina uppgifter här så kontaktar vi dig inom kort.

Leveransvillkor