KÖPVILLKOR FÖR KONSUMENT (B2C)

Gäller vid försäljning till konsument (privatperson) i Sverige.

1. Företagsinformation

Demex AB

Org.nr: 556580-9091

Norra Släthultsvägen 9, 333 30 Smålandsstenar

E-post: info@demex.se

Telefon: 0371–335 40

Webb: www.demex.se

2. Produkter och priser

Vi säljer fysiska produkter, exempelvis stängsel, grindar och hundgårdar.

Priser visas som standard inklusive moms, men du kan välja att visa priser exklusive moms via en knapp högst upp på sidan.

Fraktkostnaden beräknas automatiskt i kassan utifrån vilken produkt du köper och den adress du anger.

3. Betalning

Vi erbjuder betalning via Klarna Checkout (kort, faktura, delbetalning m.m.).

Alternativt erbjuder vi förskottsbetalning via faktura, där varan skickas efter att betalning mottagits.

4. Leverans

Varor levereras med lastbil till angiven adress.

Vid större gods som levereras på pall kommer transportören att kontakta dig för att boka dag och tid för leverans. Det kan ibland finnas begränsade tidsalternativ beroende på ort.

Leverans sker med bakgavellyft och godset ställs av vid tomtgräns.

Viktigt att veta:

  • Du ansvarar för att ta emot leveransen på bokad tid
  • Du ansvarar för att ta hand om och skydda godset efter avställning
  • Om du bor på en svåråtkomlig adress eller i en avlägsen ort – till exempel på landsbygden, i fjällmiljö eller i skärgård – kan extra leveranskostnader tillkomma.

5. Transportskador

Vid synliga skador vid leverans ska du omedelbart be transportören att:

  • notera skadan på fraktsedeln eller
  • registrera det i sitt digitala system

Vid såväl synliga som dolda skador (som inte syns direkt) måste du kontakta oss inom 7 dagar från att du tagit emot varan.

6. Ångerrätt

Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du tagit emot varan, enligt distansavtalslagen.

Undantag:

Ångerrätten gäller inte för varor som är specialtillverkade eller kundanpassade, exempelvis produkter som lackerats enligt dina önskemål.

Sådana beställningar är bindande efter att tillverkningen har påbörjats.

Vill du utnyttja ångerrätten, kontakta oss via e-post eller telefon.

7. Retur

Vid retur kontaktar du oss, så bokar vi upphämtning via transportör och skickar frakthandlingar till dig.

Du ansvarar för att:

  • emballera varan ordentligt
  • säkra godset, särskilt om det levererats på pall
  • vara tillgänglig för upphämtning

Du betalar returfrakten själv, om det inte rör sig om ett godkänt garanti- eller reklamationsärende.

8. Reklamation

Reklamationsärenden hanteras i enlighet med konumentköplagen.

Vid reklamation är det ditt ansvar att förse oss med tydlig dokumentation i form av foton och/eller videor på felet. Utan detta kan vi inte hantera eller godkänna reklamationen.

Vid godkänd reklamation kan vi erbjuda reparation, ny vara eller återbetalning – beroende på situationen. Demex avgör vilken åtgärd som ska vidtas.

9. Garanti

Vi lämnar 5 års rostskyddsgaranti – denna gäller vid genomrostning av galvaniserade ytor.

För att garantin ska gälla krävs att produkten:

  • monterats och underhållits enligt våra instruktioner, samt
  • tvättats och underhållits regelbundet, särskilt i utsatta miljöer såsom:
  • kustnära områden
  • platser där vägsalt förekommer
  • industritunga eller dammiga miljöer

Ytlig missfärgning eller rost som uppstår på grund av ansamling av smuts, järnflis, salt eller annan yttre påverkan täcks inte av garantin.

10. Beställning från utlandet

Vid beställningar till adresser utanför Sverige sker köp via kontakt med vår kundtjänst.

Betalning sker alltid i förskott, och leveransvillkor meddelas i samband med beställningen.

11. Tvistlösning

Vid tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

12. Personuppgifter

Vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR och vår integritetspolicy. Läs mer på https://www.demex.se/om-demex/gdpr-integritetspolicy/ eller kontakta oss om du har frågor.

Offertförfrågan

Fyll i dina uppgifter här så kontaktar vi dig inom kort.

Villkor och Info