Demex Group / Om Demex / GDPR Integritetspolicy
Varje upplysning som avser en identifierad eller identifierbar fysisk person.
En identifierbar fysisk person är en person som direkt eller indirekt kan identifieras särskilt med hänvisning till en identifierare som:
Alternativt en eller flera faktorer som är specifika för den fysiska personens fysiska, fysiologiska, genetiska, psykiska, ekonomiska, kulturella eller sociala identitet.
*När det gäller kundens personnummer är detta i regel inte en nödvändig uppgift som Demex behöver i verksamheten. Dock kan det behövas i vissa fall, exempelvis vid kontakt med Kronofogden. Personnummer är enbart tillåtet att inhämta och använda när Demex har behov utav det. Demex ska inte lagra uppgifterna i ett kundregister utan radera dem när kontakten med Kronofogden är avslutad.
1.1 Vilka personuppgifter hanterar Demex och när?
1.1.1 När kund kontaktar Demex för en beställning, offert, garantiärende etc
När Demex blir kontaktad i samband med försäljning hanteras följande uppgifter som kunden lämnar:
Demex hanterar kundens personuppgifter för att:
1.1.2 När kund kontaktar Demex för frågor om sortimentet, leverantörer etc.
Demex hanterar kundens personuppgifter för att kunna återkoppla till intressenter och erbjuda Demex produkter.
1.1.3 När kund deltar i någon av Demex marknadsundersökningar
Demex hanterar kundens personuppgifter för att kunna få information om hur Demex på bästa sätt kan säkerställa att produktsortimentet är det rätta för befintliga och potentiella kunder.
2.1 Kunder/företag
Det året personen senast var i kontakt med Demex eller fram tills en begäran om radering av uppgifterna begärs.
2.2 Privatpersoner
Demex hanterar uppgifter om privatpersoner då de köper exempelvis hundgårdar. Demex sparar uppgifterna ifall kunden behöver komplettera sin hundgård med fler produkter. När privatpersoner handlar av Demex görs en kreditupplysning hos UC.
5.1 Tillgång till sina personuppgifter
Kunden har rätt att få en bekräftelse på om Demex hanterar dennes personuppgifter och få ett utdrag på vilka uppgifter Demex behandlar.
5.2 Begära rättelse
Kunden kan kräva att få felaktiga uppgifter rättade.
5.3 Borttagning av personuppgifter
Kunden kan begära borttagning av sina samtliga eller delar av personuppgifter ur Demex system och Demex förbinder sig att fullfölja begäran. Demex rensar sina register från personuppgifter som inte längre behövs i samband med inventering, t.ex. uppgifter om personer som inte längre är kunder.
5.4 Förfrågning om sparande av personuppgifter
För existerande kunders uppgifter som kräver samtycke får Demex antingen ta bort dem eller inhämta samtycke från kund med följande meddelande: “Ni finns i vårt register, eftersom ni är eller har varit kund till oss och för att vi skall kunna ge er relevanta information vid beställningar eller offerter. Önskar ni inte längre finnas i vårt register ber jag er återkomma för åtgärd.” För nya kunder ska Demex begära samtycke för att lagra deras personuppgifter med följande skrift: “För att vi ska kunna hantera beställningar åt er kommer vi behöva samtycke från er att lagra era personuppgifter, vilka går under GDPR. Med samtycket har ni gett oss rätt att lagra era uppgifter. Om ni vid något tillfälle inte vill vara kvar i våra databaser kan ni kontakta oss för radering av insamlade uppgifter. “
5.5 Sanktionsavgift
Om Demex har lagrat eller spritt personuppgifter på ett felaktigt sätt kan det finnas risk för att Demex åläggs att betala en sanktionsavgift.
Fyll i dina uppgifter här så kontaktar vi dig inom kort.