David Malmström

Det stora värdet av smarta lösningar

Entreprenörer. Vilken glöd, energi och positiv anda som sammanfattar alla vi på Trust Magazine möter. Inom vitt skilda branscher, små som stora. En av dessa entreprenörer och eldsjälar är David Malmström, grundare av Demex som nu firar 25-årsjubileum.

Utan att tänka på det har du garanterat varit innanför och utanför de produkter som Demex utvecklar och förser stora delar av Nordeuropa med. Vi pratar stängsel, automatiska grindar och entréer, säkerhetsprodukter och allehanda helhetslösningar inom områdesskydd.

– Ledsen att jag inte kunde prata med dig igår men jag var tvungen att flyga till Polen över dagen, säger David Malmström, som hamnade i stängselbranschen av en slump. Och har ett eget flygplan för att transportera sig snabbt och effektivt mellan länderna.

– När jag började min yrkeskarriär var det hos en kompis som var några år äldre. Jag staplade virke på en såggård efter skolan och var kvar där ett bra tag. Under den tiden hade jag lärt mig allt om möbelvirke och tankarna på att börja jobba med försäljning tog form.

David berättar hur han kom i kontakt med ett par företag i Anderstorp, efter att ha sökt stängselmaterial på Gula Sidorna och konstaterat att priserna var galet höga.

– Jag sågade upp plank som skulle användas som insynsskydd för företag och hittade bättre materialpris lokalt. Jag fick i den vevan frågan om inte jag var sugen på att starta egen firma och jag ville ju göra annat. Så man tipsade mig om att åka bort till stängselfirman AB C.E. Johanssons Metallduksfabrik, där jag fick lära mig hur allt fungerade.

Kreativ arbetsnarkoman

Att sätta grindar, fästesdetaljer och andra lärdomar tog David till sig och kunde snart börja fakturera för sitt arbete. Han sa upp sig från jobbet och började köra eget. Trots att han aldrig jobbat med sälj och inte visste hur det administrativa arbetet fungerade.

– Jag tog hjälp utifrån och hittade revisor och faktureringsservice i Stockholm. Sedan satte jag mig och började ringa potentiella kunder som en galning! Jag tog alla jobb jag kunde få och jobbade i perioder dygnet runt. Till slut insåg jag att det inte gick att jobba på det sättet, och framför allt inte göra allt själv.

David började ta in hjälp utifrån när arbetsbelastningen blev för hög, bland annat från en granne och en rehabfirma för alkoholister och narkomaner som hade egen verkstad och fakturerade sina tjänster.

– Första åren låg jag lite lågt men började fundera på hur man skulle göra vettiga prislistor. Om man kunde sänka fraktkostnaderna och om kunden skulle kunna kapa rören själv till exempel. På så sätt skulle jag bli billigare än mina konkurrenter.

David berättar om en rolig händelse under ett av de första verksamhetsåren.

– Det kom en lastbilschaufför som skulle hämta material till en stor kommersiell flygplats utomlands. Han steg ur sin lastbil, såg sig omkring och utbrast ”får verkligen ett sådant här litet företag leverera till en så stor flygplats?” Då tog jag med honom in och visade honom mallen som jag hade ritat på en kartongbit. Det var den första prototypen för stolparna till näst intill alla flygplatser i ett av våra grannländer.

– Detta gjorde honom än mer förvånad, och han säger ”att det kunde vara så enkelt, det trodde jag inte”. Enkelt tänker jag nu för mig själv, det vet jag inte om jag skulle säga om tiden när jag startade mitt företag. Men en sak är säker – det hade aldrig gått utan goda relationer, företag och företagare som hjälper varandra!

– Att arbeta utifrån ett win – win perspektiv under hela företagets resa är en av hemligheterna bakom framgången. Än idag har vi det som ett motto – alla som vi gör affärer med ska veta att de vinner på att göra affärer med oss, annars har vi inte gjort vad vi ska.

Det ena ledde till det andra och Davids företag började ta över stora delar av stängselmarknaden. 2005/2006 utökades verksamheten och man byggde upp ett lager. Tio år senare köper man egna maskiner för stängselnät och under åren som gått har kunskaper, tjänster, produkter och antalet kunder bara utökats.

– Jag har fyra söner involverade i verksamheten, men de är sin pappas raka motsats, säger David och skrattar. De underhåller verksamheten och jobbar med kundvård, jag är den lite galna pionjären.


Det trovärdiga och vänliga företaget

Det är härligt att höra David berätta om sig själv som ”den som egentligen inte kan någonting” när hela han osar av entreprenörskap! Som när han insåg att företaget måste ha egna företagsvärderingar men inte visste hur man tog fram sådana.

– Jag hittade en amerikansk firma som hjälper företag att utvecklas och tog en onlinekurs. Det blev sex månader om ledarskap, vision, uppförandekoder, mål med mera. Jag fick frågan ”hur vill du ha det” och det har fått ligga som grund för våra viktiga företagsvärderingar.

– Till en av de många frågorna var svaret ”bättre att dö utsliten än som en latmask”, men det lämpade sig visst inte i en företagsvärdering, säger David och skrattar gott.

Att uppföra sig och tro på värdet av hårt arbete är viktiga ledord på Demex. Att alltid vara trovärdiga och vänliga och i vissa fall till och med åtgärda problem som de inte själva har åsamkat.

– Vi har en öppen inställning till våra kunder och eventuella problem som ibland uppstår. Det har hänt mer än en gång att vi stått för reparationer av stängsel och grindar även där problemet inte kommer ifrån oss. För oss är det viktigaste att ha en nöjd kund.

Just vänlighet är av stor vikt för David och hela företaget.

– Jag tror att man vinner både respekt och marknadsandelar på äkta vänlighet. Minns så väl en företagare i branschen som alltid gapade och skrek åt någon, även när han var i ett kundsamtal. Där och då bestämde jag mig för att så ska aldrig någon på Demex bete sig, vare sig på telefon eller i person och oavsett vem man pratar med.

Demex företag

Motgångar med framgångar

David berättar att han fått lära sig otroligt mycket under resans gång. Dels teoretiskt studerande men också praktiska lärdomar. Han tittar gärna på andra företag och försöker hitta likheter med sin egen verksamhet.

– Det är intressant att jämföra och konstatera. Ett storföretag till exempel, vad gör man med nettovinsten där? Max 20 procent går till aktieutdelning och då finns 80 procent kvar att växa av. Generellt vill jag påstå att företagsägare oftast tar ut för hög lön. Max två procent av bruttovinsten bör gå till ägarna.

Demex har ett bonussystem där alla vet vad de får om de bara levererar, säger David. Och Corona till trots är det både leverans och goda resultat som kan sammanfatta 2020.

– Vi anställde en kille i Norge och en i Sverige precis när pandemin drog igång och även en i Frankrike. Den sistnämnde bodde här i två månader först och nu gör han plusresultat i Frankrike. I Sverige har vi satt upp en marknadsavdelning bestående av tre personer och vi ska även tillsätta en CAD-ritare.

– Jag är otroligt tacksam för att det trots allt har gått bra det här året, hittills. Vi har ökat vår omsättning med fem procent i år, men det är tuffare. Byggarbetsplatser har drabbats hårt och projekt där vi normalt är involverade skjuts upp. Sportarenor, parkeringsplatser, flygplatser och övriga ställen med behov av stängsel och områdesskydd har inte heller haft samma behov som tidigare.

Under pandemin har de fysiska besöken minskat, men det innebär inte att Demex har legat på latsidan. Företaget har utvecklat sitt produktsortiment, ökat säljaktiviteterna med 50 procent och erbjuder showroom online.

– Vi erbjuder produkter och tjänster som ska göra livet bekvämt, trevligt och säkert. En stor del av charmen med jobbet är att man gör något som skyddar de som man bryr sig om. Vi jobbar med hjärtat!

Läs på Trust Magazine.

Det stora värdet av smarta lösningar

Offertförfrågan

Fyll i dina uppgifter här så kontaktar vi dig inom kort.

Det stora värdet av smarta lösningar

Tack för ditt meddelande